緊急速報!9070 DURA-ACE Di2試乗インタビュー!
Exclusive! The world’s fastest 9070 Dura-Ace test ride impression!
English version is available at below of this page.

9070系DURA-ACEの製品版が遂に姿を表した。現在、沖縄宮古島でメディアとディーラーを集めてカンファレンスが開催されているが、THE BIKE JOURNALでは事前にシマノの広報担当者に9070Di2にいち早く試乗させて頂きたいとコンタクトしていたが残念ながら招待される事はなかった。しかし、本日の夜になって試乗会に参加している滋賀県の有力ショップ、ストラーダバイシクルの店長、井上寿さんに連絡をとることが出来、9070Di2の印象について伺う事が出来たので、まず、世界最速の速報としてお知らせする。

プップップップッ(ソフトバンクの発信音)プルルルプルルル
STRADA BICYCLES 井上寿さん(以下敬称略)ー こんばんは。難波さん。

難波ー こんばんは。今日、世界に先駆けて9070Di2を何故か野外で組んで、乗った。との事ですが、まず一言で9070 DURA-ACE Di2、どうでしょう?

井上ー 一言で言って大幅に、オーハバに!進化しています。

難波ー そもそも井上さんはスーパーレコードEPS使われてますし、カンパニョーロ派だと思っていました。

井上ー そんな事はないですよ。トライアスロン用のTTバイクには7970Di2つけて乗ってますし。

難波ー 試乗はどんなルートでした?

井上ー 実は試乗自体は明日なんです。明日宮古島を1周してきますんで、今日は座学を聞いて、組み上げて、ホテルの周りを流してみたぐらいですね。

難波ー なるほど。7970Di2もプライベートでガンガン乗られていた身として、どうでしょう9070Di2は?

井上ー 軽いんですよ。これ。正確な数字は忘れましたが、バッテリー込みで紐の9000DURA-ACEより軽くなってるみたいです。7970は7900より重かった訳で、7970と9070wo比べると大分軽くなってるんじゃないですか?

難波ー ええ!そんな落とし穴がありましたか!

井上ー 驚きですよね。

難波ー 肝心の変速性能について。

井上ー 正常進化していると言う印象です。11速になった時点で7900から9000も進化してるじゃないですか。それと同じように7970と9070も進化してます。

難波ー フロントは?

井上ー 変速性能が上がったなーと思うのはリアよりフロントの方が大きいですね。モーターが変わったのかどうかは明らかにされていないんですが、変速スピードが体感出来るぐらい速くなっています。クランクの変更、11速対応チェーンリングの影響なんかもあるとは思いますが、個人的な印象では速くなったと感じました。シマノからそういう発表はありませんでしたが。

難波ー リアは?

井上ー 11速化にはメリット以外何もないでしょう。変速性能については若干なめらかになったかな?という印象です。

難波ー モーターの音は7900と変わっていますか?

井上ー 明日、聞き比べてみます。

難波ー EPSのような多段変速が9070には装備されていて、プロトタイプの時点ではPC(?)に接続して多段変速のタイミングを自分で調整出来ると開発の人は言っていました。その辺の機能触ってみました?

井上ー パソコン持って来てないのでその機能は触っていませんが、2段飛ばしとか3段飛ばしとか調整出来るようになったみたいです。

難波ー 多段変速自体はどうでしょう?特にEPSと比べて。

井上ー 標準の状態でEPSより使い易いですね。3段動かしたいと言う時に一発で動いてくれます。これはもう7970から比べると大進化以外の何者でもありません。

難波ー 内蔵バッテリー使いました?

井上ー 肝心のそれはまだ準備されていませんでした。

難波ー 組み方、調整自体はどうでしょう?

井上ー ケーブルがアルテグラDi2と同じ2ワイヤーのものになったので、組み易くなりましたね。内蔵フレームに入れ易い。特にハンドル。今まで7970のオーダーを受けますとチネリのケーブル内蔵ハンドルとかに苦しめられてたんで、それが無くなった分、劇的に組み易い。
あと、ジャンクション部分がEPSと同じようにステム下に来るんですが、そのソケットが6つある。6つあると言う事は変速ボタンがいろんな所につけられるんです。秘密兵器の変速ボタンは多い方が良いでしょう。

難波ー プロショップ的な観点では?

井上ー ジャンクションが、ケーブル分離になっているのがいいですね。フレーム、ハンドルに合わせて最適な長さのケーブルが選べるので、ケーブルが余らない。内蔵でも、やっぱりケーブルが余ってない方が美しいでしょう。経験値でケーブルの最適な長さは想像出来るのでその辺に腕の見せ所が出せるのがいいですね。

難波ー ほかに、ここが地味に凄いというところは?

井上ー コントローラーから今までも走行中にリアの微調整は出来ましたが、今回からフロントも出来るようになったみたいです。複数日、長距離を乗るみたいなシチュエーションではチェーンやチェーンリングが削れて来て変速性能が下がると言う事があったのでこれは便利だと思います。あと、PCにつないでファームアップが出来るようになっています。カメラなんかと同じ考えですが、これは将来的に変速性能のファインチューニングなんかも考えられる訳で良いですね。

難波ー 結局アルテグラDi2のシフターは9070に互換性あるんでしょうか?その辺シマノは何か言っていました?

井上ー 恐らくですが、それはないと思います。今の所それが使えるとアナウンスは聞いていません。ケーブルはアルテグラDi2同じですけどね。詳しく明日聞いてみますね。

難波ー 結論として7970ユーザーが買い替える程進化してるんでしょうか?

井上ー これは買い替えでしょう。間違いない。まず軽い。11速。変速性能上がって、多段変速も出来るようになった。それから美しくなった。ケーブル、特にフロントのケーブルが今まではビヨーンと出ていたのが無くなったんです。見た目が格段に美しくなった。自転車は性能ももちろんですが、軽く、美しくあって欲しいですよね。

難波ー なるほど。今日は夜遅いのにありがとうございます。

井上ー 難波さんのも注文しときますから。あ、写真はちゃんとしたのを明日撮って送りますねー。ではー。

プープープー

追記:STRADA BICYCLESのホームページに井上寿店長の9070Di2試乗後のフルレポートが掲載されています。
こちらのリンクからご覧ください。

THE BIKE JOURNAL has asked famous bike shop Strada Bicycles’s owner Hisashi Inoue who has ridden 9070 DURA-ACE Di2 this late afternoon at Shimano’s 9070 Di2 VIP launch event in Miyakojima island, south west Japan.

Kenji Nanba(Chief editor of The Bike Journal) - Good evening. I’ve heard you have assembled 9070 to your owned frameset this afternoon and test ride. Instantly, how was that?

Hisashi Inoue(Owner of Strada Bicycles, shiga pref. Japan) - It has totally upgraded.

Kenji - I thought you are Campy fan, because you always ride Campy SuperRecord EPS on private ride.

Inoue - That’s not true. I also using Shimano 7970 Dura-Ace on my TT bike for triathlon.

Kenji - How long did you test ride today?

Inoue - Actually VIP demo ride event will be held tomorrow. It will be 60 miles long. Today was tech presentation, hands-on build up, and ride bike around the hotel shortly.

Kenji - So, you have ridden 7970 Di2 on your private bike. How did you feel about New 9070 Dura-Ace Di2?

Inoue - This one is light. I forgot actual number but 9070 Di2 including Battery and Cables is lighter than 9000 wired Dura-Ace!! 7970 Di2 was heavier than 7900. 9000 is much lighter than 7900. So compare with 9070 Di2 and its predecessors, 9070 is really light.

Kenji - Fantastic!

Inoue – This is amazing.

Kenji – How was shifting performance?

Inoue - I just say it is next generation performance. When 7900 becomes 9000 11speed, shift performance has upgraded. So, 9070 is also.

Kenji - How was front shift?

Inoue - Shift performance on front drivetrain has upgraded more than rear. I don’t know motor in the front mech has changed or not, but I felt shift speed on the front became much faster. Crank and 11speed chainring and chain might be cause of it.

Kenji - How was rear shifting?

Inoue - There is no demerit on 11 speed drivetrain. Shift performance was just a little bit smoother, I felt.

Kenji - Motor sound has changed?

Inoue - I don’t remember. I’ll hear tomorrow.

Kenji - Like Campy’s EPS, new Dura-Ace has multiple gear shift. At the proto type presentation, Shimano said it can be adjustable how its works by connecting laptop. Did you tested?

Inoue - No. But Shimano says it can adjust 2 gears shift or 3 gears shift.

Kenji - How did you feel its multiple gear shift on its original setting? Compared with your owned EPS.

Inoue - It is better than Campy by its original setting. When I’d like to move 3 gears from its position, it moves without stress. I wonder why 7970 didn’t have this function.

Kenji - Did you use internal buttery?

Inoue - No. It has not available yet.

Kenji - Talking about assemble to bike, how was that?

Inoue - Cable has become 2-wire system same as Ultegra Di2. This one is slim than 7970. So easy to assemble to internal cable frame. Especially internal cable handlebar like Cinelli’s Ram. When I’ve got order for that handle, it was nightmare, but by now it become okay.
New cable junction has located bottom of stem, it has 6 ports. 6 ports means we can put many stealth switch on the handle than 7970. Many buttons means many chance to attack, it is better.

Kenji - Is there any other impression as highend bike shop owner?

Inoue - New cable junction can separate all cables. So we can choose right length of cables for each size of frame. Even cables are hide in to the frame, cable length should be collect. That is the beauty. So separated cables are good.
Also, front dérailleur can adjust while riding by battery indicator. 7970 could adjust only rear. When we riding multiple day long distance ride, 7970 some times lose its original shifting performance because of fatigue of chain and chainring.

Kenji - Is Ultegra Di2 shifter can use for new 9070 Dura-Ace?

Inoue - I have not tested, but I think no. I have no information about that from Shimano. If it can, they might already tell us about that.

Kenji - As a conclusion. Is 9070 Dura-Ace Di2 worth to buy for 7970 Di2 owner?

Inoue – The answer is definitely yes. First of all, it is much lighter. Then 11 speed. Smoother shifting performance. Multiple shifting.
And more beautiful. Mech has became more compact. 7970 Di2′s front mech cable end was ugly. But 9070 looks more clean.For the bicycle, performance is most important. But it should be lighter and beautiful also.

Kenji - Thank you for interviewing late night.

Inoue - You are always welcome.


 
 

interview:Kenji Nanba
photo:The Bike Journal
date:12.12.12